Søg
Close this search box.

GLASSTECS FREMTID AFHÆNGER AF BRANCHENS OPBAKNING

Af Poul Sabroe

Kommunikationschef DJ i Glasindustrien

Efter Glasstec 2022 i Düsseldorf er det betids at spørge, om en professionel fagmesse af internationalt format – som Glasstec – rangerer i kategorien for nice-to-have eller need-to-have? Svaret bestemmer fremtiden for ikke bare Glasstec, men også en vifte af tilsvarende fagtunge kommercielle messer!

Spørgsmålet rejser sig i kølvandet af Glasstec 2022, fordi den ellers særdeles vellykkede og traditionsrige messe trods fire års coronapause måtte savne flere af aktørerne i glasbranchens superliga. Uden at nævne navne er det ingen overdrivelse, at udeblivelsen vakte opsigt i en grad, så dem, der manglede, næsten fik opmærksomhed af større kaliber end dem, som var til stede i Düsseldorf-messens ni udstillingshaller.

Spørgsmålet er også aktuelt på baggrund af de svar, som gennemgående blev givet af de fraværende som årsag til fravalget af Glasstec 2022: At en tilstedeværelse ville sende et forkert signal om forbrug af resurser i en tid, hvor råglassets stejlt stigende priskurve dagligt skal begrundes overfor kunderne. Deltagelse i en højt profileret messe som Glasstec kræver et rummeligt budget; i sig selv er det ikke udfordringen for verdensomspændende glasproducenter, men pengene kan som bekendt kun bruges en gang. Messeomkostningen ender derfor som en del af den pris, som kunderne betaler.

– Og det, synes vi, er svært at forsvare, når ikke bare erhvervslivet, men også alle forbrugere opfordres til at reducere omkostninger, spare på resurseforbruget og udvise samfundssind på alle linjer, lød en vurdering på Glasstec.

Argumentationen affødte nye spørgsmål:  

– Kan beslutningen måske tolkes i et andet lys: At man ved at fravælge Glasstec rejser tvivl om messens betydning for glasbranchen, mens man – ganske vist utilsigtet – åbner for gisninger om årsagen til fraværet og, at man med beslutningen om at udelade Glasstec illustrerer sin professionelle dømmekraft?

– Sådan kan det nok opfattes; sådan er det bare ikke ment, lød flere svar.

En messe som Glasstec med sine høje ambitioner om at samle glaskyndige fra hele verden har en berettiget forventning om at møde velvilje og opbakning fra den internationale glasbranche i en grad, hvor de førende industriers deltagelse nærmer sig en obligatorisk forpligtelse.

Efter fire dages Glasstec var det også holdningen i den afsluttende rapport fra Messe Düsseldorf. Her udtryktes glæde over, at Glasstec havde bevist sin berettigelse netop i det internationale glasår.

 – Glasstec 2022 kom præcis på det rigtige tidspunkt til at genoprette den globale glasindustris sikre kurs efter den langvarige pandemi med dybe forandringer i et udfordret økonomisk klima. Feedback fra både udstillere og gæster bekræfter, at den direkte, menneskelige kontakt er nødvendig for at udveksle koncentreret viden og erfaringer i en grænseoverskridende ramme.

Samtidig tilbyde Glasstec enestående innovation og professionelle løsninger på rad og række, lød vurderingen fra Messe Düsseldorfs administrerende direktør Erhard Wienkamp.

Fagmagasinet GLAS bringer reportage fra Glasstec 2022 i sin december udgave.

GLASSTEC 2022 sammenlignet med GLASSTEC 2018 (tal i parentes) 

Antal udstillere: 936 (1280)

Antal nationer: 47 (50)

Antal gæster: 30.000 (42.000)

Antal nationer: 119 (120)

Temaer: Klima, resurseudnyttelse, byudvikling, livskvalitet og velfærd

Arrangør: Messe Düsseldorf